Mengandung anak kedua

Hai hai. ok selepas beberapa tahun berlalu aku muncul kembali hahahaha



Memang gap lama ye dengan anak sulung. Lepas beranak anak sulung, aku ambik perancang depo 2 tahun jugak. lepas stop cucuk, hormon tunggang langgang entah lah nok. tapi, takpe lah sekurang kurangnya anak sulung dah besar sikit baru dapat baby lagi. taklah huru hara sangat kehidupan. Sesungguhnya Allah bagi tepat pada waktu nya, Alhamdulillah.




Alkisahnya mak aku diuji dengan sakit kanser 2 tahun yang lalu. Jadi, disebabkan aku tak kerja dan anak baru sorang. aku bergilir dengan ayah jaga mak dekat hospital. Alhamdulillah Allah bagi kesempatan berbakti untuk orang tua.




Haritu, mak aku masud wad sebelum kimo. aku jaga. aku duk hitung hari dah ni period aku tak datang datang agak dah 2 minggu kot tapi aku tak test upt lagi. dah ada rasa lain maciamm tapi kalau betul pregnant begitulah rasa dia tak semangat nak buat upt. kalau masa single line, baru sehari dua dah kalut nak buat test upt hahaha lepastu mengenang nasib sendiri.




aku pun macam biasa tunggu mak dekat wad. tapi, memang rasa agak letih. esok mak aku nak kimo. aku balik rumah pikir pikir baik aku buat test dulu, sbb ubat kimo kuat kotlah aku pregnant kan takut berisiko jugak. aku letak urin berdesup ye dia naik double line tak tunggu tunggu. aku cakap dekat mak yang mungkin aku pregnant, mak aku tak bagi aku tunggu dia dekat wad masa dia tengah kimo. jadi, ayah aku lah sorang sorang duk jaga mak dekat wad. Syukur sangat Allah bagi ayah aku sihat boleh kesana kemari walaupun umur bukan muda lagi.





Pregnant anak kedua bukan kaleng kaleng ye penangan dia. Anak sulung takde alahan. yang ni dah macam kain buruk tunggu masa nak kena buang je. asyik terbaring. perut bloated. nak makan, rasa nak muntah. silap makan, muntah. ya Allah rasa hari hari yang berlalu amatlah lambat nak bergerak. menghitung hari habis alahan tak kunjung tiba. aku buka buku pink, alahan still lagi ada. dah kena minum air gula pulak sebab history anak sulung gdm.




Bayangkan kau alahan perut berangin, puasa dari malam. lepastu minum air gula. emmm. lepas minum air gula, dah kena jumpa doc macam macam ya. sambil tahan taknak bagi muntah. ya Allah kau bagi lah aku tahap kesabaran yang tinggi haha. dah cek tekanan darah, mencanak tinggi. nadi tinggi. urin ade protin. doc suruh buat ecg. Alhamdulillah ecg ok. doc suspek aku ada masalah tiroid, darah tinggi. oh begitulah kehidupan.




ambik darah nak cek tiroid. hari hari kena pergi klinik desa untuk cek tekanan darah. dah kena makan ubat cair darah. betul lah ye, lain anak lain ragam dia.




Sekarang aku baru 20 minggu. masih jauh ye perjalanan. Semoga aku dan baby sihat sihat selalu. dipermudahkan urusan pregnant sampai anak lahir nanti Aamiin

0 kata saya baik . TQ ;P: